Vyhledávání

Kontakt

Zvonečník, z.s.

zvonecnik@seznam.cz

Tipy na kolo

05.12.2021 13:08

*Zadní dětské sedačky bývají určené pro děti od 9 měsíců se schopností sedět a s nejvyšší hmotností dítěte 22 kg.

*Tažné tyče bývají určené pro připojení dětských kol s volnoběhem a s dítětem do 30 kg.

*Maximální svislé zatížení tažného zařízení u auta bývá kolem 80 kg, nosnost samotných nosičů pro kola 60 kg a hmotnost jednoho kola kolem 15 kg. Pozor zejména na těžší kola (ustrojená ocelová s hmotností 20 kg) a nižší zatížitelnost tažného zařízení (může být i jen 50 kg). Nosič vyžaduje třetí SPZ.

*Kolo lze ve vlacích ČD přepravovat jako spoluzavazadlo na prvním a posledním představku soupravy v prostoru nástupních dveří a ve vlacích označených symbolem "kolo" ve vozech s vyčleněnými místy pro kola. Při využití úschovy během přepravy ve vlacích se symbolem "kufr" jsou kola hlídaná ve služebním oddílu vlaku. Rezervace míst pro kolo je možná, nebo i povinná ().

*Sedlo by mělo být nastavené do výšky našich boků a při sednutí na kolo s nohou na pedálu by měla být noha v poloze 6 hodin natažená. Měkké posezení na sedle lze zajistit nejen měkkým sedlem, ale také gelovým potahem a kalhotami s vycpávkami.

*V poměru výkon/cena jsou nejvhodnější brzdy typu "V-brake".

*Pravidelně kontrolujeme nafouknutí pneumatik a stav plášťů, utažení šroubů (například brzd, nikoli nastavovacích šroubů přehazovací mechaniky), stav brzdových lanek, mechanické součásti promazáváme a na ostatní části používáme protikorozní přípravky.

*Neobvyklé cvakání na kole obvykle značí nežádoucí uvolnění, poškození či nežádoucí kontakt některých mechanických částí. Zaměříme se na místo vzniku zvuků, jízdu přerušíme a snažíme se závadu odstranit či přizpůsobit další jízdu proti dalšímu poškození.

*Na delší cesty sebou bereme multifunkční sady nářadí, obvaz, malou pumpičku a vybavení na výměnu či zalepení duše.

*Seřízení mechaniky brzd a přehazování bez bližší znalosti necháváme raději na odborném servisu.

*Elektrokola mají různé výhody a zpřístupňují pohyb i méně zdatným osobám. Motor elektrokola může asistovat při maximální rychlosti 25 km/h, dojezd určuje kapacita baterie, naše hmotnost a podíl našeho sešlápnutí.

*K jízdě za snížené viditelnosti posilujeme náš oděv, výplet kol, pedály, rám či zadní části kola o reflexní prvky. Za tmy nestačí vidět před sebe, ale nutností je být na silnici dobře viděn ostatními. Bílé či pestré oblečení je vhodné pro lepší viditelnost i za bílého dne.

*Přilba na hlavu je povinná pro cyklisty do 18 let. Ochrana hlavy je vhodná i s ohledem na vystavení slunci a větru, neměla by ale snižovat orientaci a nespoléhejme na falešný pocit bezpečí.

Připravili Jiří Jakl, Norbert Buchta a Miroslav Prokeš (2021)